Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

Varför hittar inte kunderna till vår hemsida?

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den tisdag, 17 maj 2011 i Sökmotorsoptimering

En fråga som i stort sett alla mina kunder ställer är hur gör man för att hamna högt uppe, eller helst på förstasidan, på en sökning på t.ex. google. Det är inte en allt för lätt fråga att svara på då det är många olika saker som påverkar resultatet och att hålla reda på allt som webbmaster på ett företag är inte alltid det lättaste. Som tur var finns det vissa riktlinjer man kan hålla sig till för att få en effektiv sökmotorsoptimering.


Vacker Webbdesign & Effektiv Sökmotorsoptimering i StockholmDet finns några olika uttryck som florerar när man pratar om sökmotors/sökordsoptimering som det kan vara bra att känna till.

SEF är förkortning på Search Engine Friendly vilket i sin tur förenklat betyder bland annat att själva URL:ena, webbadressen, till en sida är förenklad och saknar konstiga tecken och siffror. Ofta får sidan ett namn som helt enkelt anspelar på vad som är på sidan. T.ex. så heter den sida som länkar till Liquid Designs tjänster http://liquiddesign.se/index.php/tjaenster. Detta är viktigt för att en sökmotor ska känna att innehållet är relaterat till det sökord som man själv försöker framhäva. Det finns även andra punkter som att man har en sajtkarta på servern med mera som räknas in under SEF.

SEO är förkortning på Search Engine Optimization. Det är kort och gott SökMotorsOptimering. Det är läran/konsten om att optimera en hemsidas innehåll för att Google, Bing, Yahoo och andra sökmotorer ska känna att innehållet är relevant vid en sökning och helt enkelt presentera just den sidan så tidigt som möjligt i en lista med sökresultat.

KEI är förkortning på Keyword Effectiviness Index och är ett sätt att mäta hur "värdefullt" ett sökord. Att ranka högt, d.v.s. komma högt i en sökning, på ett ord som många söker på är mer värt än att ranka högt på ett ord/fras som ingen söker på.

Onsite SEO är det man gör på sin egna hemsida.

Offsite SEO är det man gör genom att t.ex. bygga länkar från andra sidor genom länkbyte, blogginlägg och annat.


Vad ska man då tänka på?

Innan man ens börjar fundera på att börja göra om hemsidan för att få en effektiv sökmotorsoptimering så måste man ha en plan. Vad vill man uppnå med sökmotorsoptimering och vad är ett rimligt mål. Man bör skaffa sig en uppfattning om vad företagets konkurrenter använder för sökord. Vilka synonymer kan man använda och finns det några specifika ordkombinationer som folk använder när de söker på tjänster inom just er branch.

Att t.ex. försöka sig på att hamna på förstasidan i en sökning på Google med ett ord som t.ex. webbdesign är oerhört svårt och tar många år om man har otur. Däremot så finns det människor som t.ex. söker på "vacker webbdesign". Med en förståelse för hur besökaren tänker när de gör sin sökning ökar möjligheten till att de hittar just till er hemsida. Det finns en rad olika verktyg för att få hjälp att hitta närbesläktade ord, bland annat Google Keyword Tool som är ett utmärkt verktyg för att hitta sökord och framför allt få reda på hur många som söker på ett ord och en eventuell fras under en månad. Att veta huruvida ett ord ens söks på är otroligt viktigt för att ens ha en chans att lyckas med sin sökmotorsoptimering.


När man kommit så långt att man har identifierat de ord som man vill sökmotorsoptimera för och har ett någorlunda hum om vad ens konkurrenter gör så är det dags att börja se över innehållet på sin hemsida.

När man skriver sitt innehåll är det viktigt att alltid ha med de ord man har bestämt sig för att använda i sin text. Det finns många olika sätt att ta reda på vad hur många gånger ett ord ska vara med o.s.v. men här nöjer vi oss med att säga att det bör figurera ca 3 ggr per 100 ord man skriver för att förenkla och det är ett gott riktmärke. En text bör vara på någonstans mellan 300-500 ord för att den ska anses vara relevant vid en sökning vilket är viktigt att tänka på. Det är alltså bättre skriva en lite längre text som nyhet än bara 3 rader där man nämner att man har gjort en nyanställning eller liknande.

Sökordet/sökorden bör vara i den sk H1:an som är på sidan. D.v.s. den viktigaste text headern. Det ser t.ex. Google som mycket viktigt samt att ordet är i den sk Meta-titeln. På så sätt förstår Google, Bing och de andra sökmotorerna att sidan faktiskt är relevant för just det sökordet eller frasen.

Sökmotorerna gillar också om man har fet text eller länkat det sökord eller fras man använder sig av internt. På så sätt skapar man mer relevans om man t.ex. skriver en nyhet där man nämner att man tillverkar kaffekokare och sedan länkar till en intern sida med sina produkter.

Viktigt i huvudtaget är att man inte ska överdriva användandet av ett ord, länkning eller fet text på en sida då man kan bli bestraffad för det av sökmotorn och hamna längre ner i en sökning eller helt enkelt inte ens komma upp.

Bilder "måste" ha en alternativ text och en meta-beskrivning som innehåller sökordet man försöker framhäva. Nu ska man inte lägga in samma mening på samtliga bilder utan man ska variera sig samtidigt som man är beskrivande.


Andra saker att tänka på

Lägg upp en sajtkarta på webbservern och använd dig av Googles verktyg för webbplatsansvariga för att hjälpa Google att hitta alla dina sidor. Destå fler sidor Google, Bing och andra sökmotorer indexerar, d.v.s. hittar och registrerar, destå större chans har du att hamna högt i en rankning då det visar på relevans för hela webbplatsen och att sidan är seriös.

Använd dig av Google Analytics för att mäta effekterna av din sökmotorsoptimering. D.s.v. om du får fler besökare. Hur de hittar till din webbplats och hur länge de stannar o.s.v. Ett ovärderligt verktyg i mina ögon och något som ingår för alla mina kunder då jag ser det som oerhört viktigt att man har möjlighet att ha kontroll på sin webbplats och hur många som besöker den.


Vikten av inlänkar

Inlänkar, d.v.s. länkar från andra hemsidor/domäner till din sida är det absolut viktigaste för en sökmotor. Det visar för Google, Bing och andra sökmotorer att ni har en betrodd hemsida som andra anser viktig. Så pass viktig att de väljer att länka till er. Använd er av bloggar, forum, partners och annat för att bygga inlänkar. Fall dock inte för frestelsen att köpa sk inlänkar från företag som säljer t.ex. 1000 inlänkar för en viss summa. Det fungerar dåligt och risken att man blir bestraffad av t.ex. Google för att ens länkar kommer på sidor som inte har något med ens verksamhet eller kanske till och med på tvivelaktiga sidor med porr eller annat som företaget inte vill bli förknippat med.


Den heliga gralen, finns den?

Det finns ingen helig gral vad det gäller sökmotorsoptimering men tänker man sig för och använder sig av ovan tips och annan information man hittar på nätet så har man grundförutsättningarna för att lyckas. Kom ihåg att det tar tid att göra det bra och det tar väldigt lång tid att lära sig bli duktig på det. Lägg ner mycket tid på sökmotorsoptimeringen eller köp in tjänsten. Idag, i en värld allt mer beroende av internet, är det oerhört viktigt att man som företag når sina kunder och uppnår de mål man satt upp då man valde att skaffa en webbplats.

Liquid Design hjälper er gärna med att ta fram en ny hemsida, uppdatera den gamla och/eller sökmotorsoptimera den. Kontakta mig för en kostnadsfri konsultation.


Mvh,

Anders

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar

Lämna kommentar

Gäst
Gäst söndag, 16 december 2018

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss