Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

Vad ska man tänka på när man anlitar en webbdesigner?

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den tisdag, 24 maj 2011 i Webbdesign

Nu kan det verka konstigt att en webbdesigner skriver ett blogginlägg om vad man ska tänka på när man väljer en webbdesigner men jag lovar att det finns ett gott skäl till att jag gör det.

Jag träffar ofta kunder som investerat pengar i sin hemsida och blivit allt annat än nöjda. Det har ofta visat sig att de helt enkelt tänkt på priset och inte det faktiska resultatet. Går det att få det bästa ur båda världar och vad ska man tänka på är några av de frågor jag ska försöka besvara.

Detta är självklart inte någon komplett guide för hur du hittar just den person/företag som passar dig men kanske får du i alla fall lite tips på vad du ska tänka på.

Misstag gör vi alla

Alla har vi gjort dåliga köp. En del har varit ren otur men många har man kunnat undvika genom att helt enkelt ställt rätt frågor och kanske till och med kollat några referenser.

När man investerar i en hemsida till sitt företag, oavsett om det är stort eller litet, måste man ha en klar plan av vad man faktiskt vill uppnå. Det svåra med en hemsida idag är inte att göra en snygg och "häftig" hemsida utan att göra en sida som faktiskt har ett budskap och som riktar sig till rätt människor. D.v.s. de som faktiskt vill köpa din tjänst eller produkt. Att vara bra på att göra hemsidor som är snygga är något helt annorlunda mot att faktiskt leverera en produkt som genererar det gensvar som just du är ute efter.

Det är här erfarenhet kommer in. Många unga killar och tjejer som gör hemsidor idag är väldigt duktiga tekniskt och har ett designtänk som är väldigt bra men det som saknas är kunskapen om vad kundens kund vill ha. En kund som besöker en hemsida har allt som oftast oftast ett syfte. De vill ha information om en produkt, ha kontaktuppgifter, prisinformation o.s.v. Deras huvudsyfte är inte att titta på den snygga animationen som tar 10 sekunder att ladda och som har en dånande musik som bakgrundsmusik. Jag menar inte att du som företagsägare ska fråga webbdesignern/utvecklaren om CV:t men du bör vara uppmärksam om han/hon ställer rätt frågor.

Frågor som vad ska hemsidan användas till, vilka är dina kunder och vilka är dina konkurrenter visar att personen tänkt till. Om sedan kontaktformuläret ska vara skrivet i ajax eller ett simpelt HTML-formulär det är av mindre vikt i ett inledande skede. Var uppmärksam på om personen är tekniskt inriktad när han/hon pratar med dig eller om de punkter som faktiskt är viktigast i ett inledande skede faktiskt är de som diskuteras.

 

Men det tekniska, är inte det viktigt?

Självklart är den tekniska kompetensen hos utvecklaren/designern viktig men man ska inte stirra sig blind på vad det står att de klarar av för programmeringsspråk är certifierade för o.s.v. Det är slutresultatet som ska ligga i fokus idag finns det många sätt att nå ett likvärdigt resultat. En del väljer att hårdkoda hemsidor och håller fast vid det sättet att arbeta. En del arbetar i publiceringsverktyg. En del arbetar i GIMP en del i Photoshop.

Du bör dock säkerställa att personen du tänker anlita har mycket goda kunskaper inom HTML, XHTML, CSS och sökmotorsoptimering. Detta är grunden för att det ens ska bli något. Är personen dessutom en otroligt duktig grafiker, proffs på publiceringsverktyg o.s.v. så är det bonus. Det säkerställer att ni får en produkt som är lättanvänd, ser bra ut och framför allt fungerar som den ska.

 

Varför väljer jag att sätta sökmotorsoptimering som en grundegenskap?

Att vara webbdesigner idag är så otroligt mycket mer än att bara göra snygga hemsidor med bra kod. Dina kunder ska kunna hitta den. Nu är det ovanligt att webbdesignern/utvecklaren är otroligt duktig på sökmotorsoptimering också men desto mer förstående han/hon är för hur det fungerar desto enklare blir det för dig eller den som ska göra den slutgiltiga sökmotorsoptimering av sidan att uppnå resultat. Är alla länkar, headers, alt-texter till bilder o.s.v. rätt så har man mycket gratis.

 

Att vara beställare är inte lätt, släpp tyglarna

När du väl hittat den person eller det företag som ska hjälpa er med en hemsida till just ert företag är det dags för dig som kund att släppa i tyglarna. Misstaget som många gör är att de vill ha fullt inflytande över allt på en hemsida. Allt från designen, vilka bilder som används till exakt hur stor textstorlek det ska vara. Det är som bäddat för ett monumentalt misslyckande och chansen är att både du som kund blir missnöjd och att webbdesignern inte kommer göra sitt bästa då han/hon känner att vad de tycker och tänker inte spelar någon roll. Du som kund måste våga lita på ditt val av designer och varför det kändes rätt. Låt designern göra sitt jobb och det han/hon är bäst på. Självklart ska du tycka och tänka men lämna saker som användarvänlighet, val av bilder och sådant som faktiskt påverkar själva användarupplevelsen till designern. Är sedan han eller hon smart så vill de att du ska vara med i processen på ett bra sätt men det måste ändå vara designern som har det slutgiltiga ordet i och med att de har kunskapen och erfarenheten. På detta sätt kommer du att slippa ha huvudvärk över att du känner att samarbetet kanske inte fungerar så bra som du hade tänkt och resultatet kommer med stor säkerhet bli bra om du har valt rätt person för jobbet.

 

Hoppas dessa tankar har gjort det lite lättare för dig och ditt företag när ni ska investera i en ny hemsida. Liquid Design hjälper er gärna med att ta fram en ny hemsida, uppdatera den gamla och/eller sökmotorsoptimera den. Kontakta mig för en kostnadsfri konsultation.

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar

Lämna kommentar

Gäst
Gäst söndag, 16 december 2018

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss