Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

Vad är egentligen sökordsoptimering?

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den tisdag, 21 juni 2011 i Webbutveckling

Med så många uttryck inom SEO som används så är det svårt att veta vad som är vad. Den goda nyheten är att de flesta av dem betyder mer eller mindre samma sak...

Sökmotoroptimering och sökordsoptimering handlar om samma sak. Att med hjälp av text, användarvänlighet och annat skapa möjligheter för dina kunder att hitta dig via sökmotorerna. Man kan säga att det man gör egentligen är att manipulera sökmotorerna att visa ditt resultat före någon annans. 

Det låter farligare än vad det är. Det handlar om att vara lite smartare än "alla" andra. Saker som antal ord på en sida, antalet gånger man använder ett visst nyckelord, att headers(överskrifter) har sökordet i sig o.s.v. är oerhört viktiga. Om man följt denna blogg ett tag vet man att det finns två olika sorters sökmotoroptimeringstekniker. Den ena är det man gör på själva hemsidan, d.v.s. det jag beskriver ovan och det andra är det man gör för att skapa "buzz" för hemsidan i form av inlänkar från andra hemsidor. Man kan se varje innlänk som en röst, precis så som "gilla-knappen" på Facebook.  

Ett uttryck som användes mycket inom sökmotoroptimering förut vad det sk Google PageRank. En hemsida fick en pagerank utifrån hur bra materialet var, hur ofta den uppdateras, hur många besökare o.s.v. som besökte hemsidan. Det var/är en slags garanti för att en hemsida är bra. Problemet med en sk PageRank är att den egentligen inte säger så mycket och att den gick att manipulera genom att optimera en hemsida utifrån de premisser som PageRank beräknades utifrån. PageRank finns fortfarande, uppdateras inte så ofta av Google, men idag så används det snarare för att ange ett värde på inlänkarna du får från andra hemsidor i stället för hur bra en hemsida är rent generellt. 

Detta innebär att om du får en inlänk från en hemsida med mycket högre PageRank än en annan hemsida så anses den länken betydligt viktigare. En länk från en hemsida med t.ex. PageRank 8 kan vara värd flera hundra inlänkar från sidor med ett betydligt lägre PageRank-värde.

Men ska du inte svara på vad sökordsoptimering är?

Som du förstår vid det här laget så handlar sökordsoptimering om att se till att just din hemsida kommer så högt upp i en sökning på t.ex. Google som möjligt. För att man ska lyckas med detta så krävs det några saker. Till att börja med så måste du faktiskt veta vad dina kunder söker efter. Det är ingen idé att ligga på förstaplatsen i en söknings som ingen annan än möjligtvis du söker efter. För att få en uppfattning om det är det en god idé att skriva ner de ord som du tror är relevanta för just din branch och använda dig av Google Adwords verktyg för nyckelord för att få en uppfattning vad som söks på och inte.

En fråga som många av mina kunder ställer är varför de inte rankas högt på enskilda ord trots att de lagt ner både tid och pengar på att få till en bra sökordsoptimering för just det ordet. Det naturliga svaret är att antalet hemsidor som de konkurrerar med är för stort. Detta betyder inte att man inte ska försöka men chansen att man lyckas är minimal och analyserar man människors sätt att söka i sökmotorer förstår man snabbt att det optimala sättet att sökordsoptimera är för fraser på 2-3 ord. Ett exempel är om du ska söka efter någon som ska hjälpa er med sökordsoptimering via nätet. Att söka på sökordsoptimering kommer ge miljoner träffar som är irrelevanta. Söker du på "sökordsoptimering stockholm" så börjar fältet att minska och du hamnar närmare ett resultat som faktiskt passar. Söker du då efter "effektiv sökordsoptimering stockholm ", då börjar det helt plötsligt komma resultat som faktiskt betyder något för dig som söker.

Att sökordsoptimera för fraser betyder förutom att du kan hamna bättre i sökresultatet att rätt personer hittar till dig. Det är betydligt större chans att den som söker efter "prylen abc grön" köper av dig än den som bara söker efter "prylen". Det är faktiskt inte mängden trafik som spelar roll på din hemsida utan att den trafik du faktiskt får omvandlas till en kund.

Vad kan vi hjälpa er med inom sökordsoptimering?

Vi på Liquid Design är specialiserade på att hjälpa våra kunder att identifiera de sökfraser som genererar trafik och affärer för just dem. Vi samlar in mätdata för att underlätta valet av sökfraser att sökordsoptimera för och vi hjälper dig som kund att utföra det arbetet. Genom hela processen tar vi fram rapporter för att se vad som fungerar och inte. Sökordsoptimering är ingen exakt vetenskap och det gäller att anpassa sig efter vad som faktiskt fungerar.

Hör av dig till oss på Liquid Design så hjälper vi er med att analysera hur situationen ser ut just nu och vad som kan förbättras.

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar

Lämna kommentar

Gäst
Gäst söndag, 16 december 2018

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss