Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

Vad är egentligen snygg webbdesign?

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den måndag, 23 maj 2011 i Webbdesign

Går det att mäta vad som är snygg webbdesign? Är det som är snyggt för mig lika snyggt för dig? Jag har lite tankar runt det hela men och framför allt hur man som designer bör tänka i de situationer där kunden lägger sitt veto mot just den snygga webbdesign som du är så stolt över och lagt ner X-antal timmar på.

När man designar en hemsida till en kund så är det många parametrar man måste ta hänsyn till. Vem är kunden och vilka besöker hemsidan. Vad är syftet med hemsidan och vad är de direkta målen. Denna frågeställning påverkar slutresultatet väldigt mycket och är frågor som man som designer måste ställa till både kunden och sig själv.

Vad man måste komma ihåg med en hemsida som designer är att den har ett högre mål än att visa upp just din snygga design med alla krussiduller och rörligafilmer och sådant som du tycker är snyggt. I stort sett varje design-element måste fylla ett syfte. Syftet kan vara att ge en rolig upplevelse för besökaren, förenkla för människor med funktionshinder som använder sidan eller kanske få besökaren att köpa en vara o.s.v. Att bara designa hemsidan med syftet att den ska se så läcker ut som möjligt så att människor tappar hakan när de besöker den är dömt att misslyckas. Det som jag som designer tycker är snyggt behöver inte alls vara det besökaren tycker är varken snyggt eller lättnavigerat. Animationen med kundens logotyp som flyger över hela skärmen i något mönster kanske inte alls förhöjer värdet av kundens varumärke.


Vad är då viktigt som designer?

För mig som designer är det viktigaste att kunden ska uppnå sina mål. Om det sedan innebär att jag kan skapa den absolut häftigaste hemsidan som finns, då är det bara en bonus men chansen att det ska vara så är minimal. Det viktigaste i mina ögon är upplevelsen besökaren får och att det är enkelt att utföra det som kunden vill att besökaren ska göra med sidan. T.ex. köpa en t-tröja, beställa en service till bilen eller vad det nu handlar om.


Priolistan för mig ser ut så här utan inbördes ranking:

Användarvänlighet, att sidan är lättnavigerad och enkel att hantera.

Har ett tydligt budskap. T.ex. köp vår Widget och förenkla din vardag.

Ser likadan ut oavsett webbläsare. Viktigt att ta hänsyn till då det finns en uppsjö av olika webbläsare.

Snygg webbdesign som attraherar den breda massan.

Ta hänsyn till sökmotorsoptimering.


Det finns andra punkter som är viktiga också men detta är ett urval av det jag tycker är viktigast. Tar jag hänsyn till dessa 5 punkter så blir projekten lyckade och kunden nöjd och det är det absolut viktigaste.


Men vad ska man säga om kunden verkligen vill att sidan ska vara rosa med blå text?

Det eviga problemet för oss designers är att vad vi tycker är oftast inte vad kunden tycker om. Ibland så måste man vara ärlig inför sig själv och helt enkelt förstå att man själv kanske har fel men det finns en sak man bör tänka på och det är att det du levererar som designer är mer än en design som kunden ska gilla. Designen ska som jag skrev ovan fylla en funktion och risken är att om man har en rosa sida med blå text så fyller inte denna sidan någon annan funktion än att man får ont i huvudet och undrar hur företaget tänkte som skapade den.

I mina projekt så får kunden vara med till en viss gräns. Det ska finnas en grundförståelse för att man faktiskt har anlitat en designer och att det är ett visst slutresultat som man ska uppnå. Om sedan kunden gillar rosa sidor med blå text så är det av mindre vikt. Du designar till 99% för din kunds kunder och det resultat som din kund förväntar att sidan ska uppnå. Det är viktigt att man som designer vågar sätta stop när kunden själv sätter på sig designhatten och vill påverka sådant som faktiskt kan förstöra en användarupplevelse eller enkelheten med att använda en sida. Är man inte beredd att göra det så är chansen väldigt stor att resultatet blir lidande och att du själv som designer inte gör ditt bästa då du anser att kunden har klivit på dig. Man kan inte vinna alla slag men de stora, viktiga, besluten så måste du göra det klart för kunden att det är din erfarenhet och kunskap som måste få råda. Inte huruvida kunden gillar rosa och blått.


Kunden har alltid rätt, till en viss gräns

Om du gör klart för kunden redan från början och att det står som en paragraf i offerten då undviker man diskussioner när man gått från planering till produktion. Det kostar både tid och pengar att en design revideras allt för mycket sent i produktionen så om man ser till att allt är klart från början så är det bra för alla parter. Kom ihåg, du levererar inte världens häftigaste sida, du levererar ett resultat!


Mvh,

Anders

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar

Lämna kommentar

Gäst
Gäst söndag, 16 december 2018

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss