Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

Sökmotoroptimering och Google Analytics

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den fredag, 10 juni 2011 i Sökmotorsoptimering

Det finns ett antal verktyg som jag använder för att mäta resultatet av den energi jag lägger ner på sökmotoroptimering på min egna hemsida och på mina kunders. Själva grundstommen i det hela är något som faktiskt är gratis. Google Analytics är utan att överdriva det absolut viktigaste verktyget för mig. Utan det skulle jag och mina kunder inte kunna mäta resultatet av mitt arbete och då är det också svårt att motivera varför sökmotorsoptimering kostar pengar. Google Analytics är kort och gott ett verktyg för att mäta trafikflödet till en hemsida. Vart det kommer ifrån, vad besökarna har sökt på för fraser o.s.v. 






Google Analytics, grundstenen i sökmotoroptimering

Det finns många sätt att mäta trafik. Oftast så har webbhotellet man anlitar någon form av statistikverktyg. De är hyfsade men oftast inte mer än det. Det finns betalalternativ som har samma funktioner som Google Analytics men varför betala för något som faktiskt är gratis och som Google har lagt ner otroligt mycket tid på att göra till ett väldigt bra verktyg.

För att få tillgång till de funktionerna som Google Analytics erbjuder så måste man skapa ett konto. Via det kontot får man en sk spårningskod som är unik för varje hemsida/domän man väljer att spåra. I Joomla är det oerhört enkelt att lägga in denna spårningskod, endera via en plugin eller att man helt enkelt klistrar in ett script i html-koden. Samma sak om man har en hemsida helt byggd i html.

Det detta script gör är att varje gång en besökare går in på din hemsida så aktiveras ett javascript som lägger en cookie på besökarens dator. Denna cookie gör så att Google Analytics helt enkelt kan spåra vad besökaren gör på hemsidan. Saker som när besökaren kom till sidan, hur länge han/hon stannade, vilka sidor hon besökte och vart hon lämnade hemsidan är några av de data som man får tillgång till med hjälp av denna cookie. Den samlar absolut inte in någon som helst information om vem personen är eller annan personlig data utan individen är anonym.


Grundkonceptet med att kunna spåra trafik

För att en hemsida ska kunna optimera sitt innehåll och få besökaren att köpa en vara, anmäla sig till en kurs eller vad nu syftet med hemsidan är så måste man se beteendet för användarna. Det är svårt att dra några som helst slutsatser om en hemsida om man inte har någon form av data att gå på. Utöver att ha tillgång till statistik på hur användaren beter sig på din hemsida så är det oerhört viktigt att kunna tyda den statistik man får. Vad är egentligen avvisningsfrekvens? Fortsätt läsa så ska jag förklara några av de viktigaste uttrycken inom webbstatistik.


Varför lämnar alla min hemsida redan efter en sida?

Ett uttryck som man använder sig av är avvisningsfrekvens. Avvisningsfrekvens är andelen besökare som kommit till sajten eller en sida och inte stannat kvar. Lite längre uttryckt räknar alltså avvisningsfrekvensen de surfare som bara laddat en sida och sedan försvunnit igen. De kan ha googlat och kommit till sajten, gått via en länk från en annan sajt eller matat in länken. Men sedan har besökaren stängt fönstret - eller följt en länk till en annan sida.

Det betyder alltså att din hemsida endera inte är vad din besökare faktiskt letade efter eller att innehållet inte lockade besökaren. I hjälpen för Google Analytics antyds rentav att sidan inte var riktigt relevant - eftersom besökaren inte stannade. Denna sida är ett bra exempel på "hög avvisningsfrekvens". Du söker på avvisningsfrekvens för att få veta vad det betyder. Eller kommer rentav via en länk för att någon tyckt detta var den mest vettiga förklaring de hittat för ordet.

Du kommer hit i alla fall. Sen läser du och får veta det du vill veta. Du är nöjd och allt är bra. Men i Google Analytics statisitik klassas det som "avvisning". Jag lyckades inte sätta foten i dörren och snärja kvar dig. 100% avvisningsfrekvens. 

Av detta lär man sig att man bör ta siffran på avvisningsfrekvens med en nypa salt. Det beror helt på sidan, sajtens och dina syften om hög avvisningsfrekvens är bra eller dålig.


Ett annat uttryck som används är "utgång" och det är närbesläktat med avvisningsfrekvens. Det är andelen besökare som besökt din hemsida men tittat på mer än en av dina undersidor och därefter lämnat hemsidan. Utgång är bra för att helt enkelt se vart folk lämnar din sida. Det optimala är självklart att de lämnar sidan efter att de har utfört det du vill att de ska göra. Om 50% av dina besökare lämnar sidan efter att ha besökt kontakt-sidan utan att kontakta dig då bör man alltså titta på varför de inte kontaktar dig. Kan det ha att göra med att de tycker kontaktformuläret är krångligt? Har du inte lyckats intressera besökaren tillräckligt eller letar de helt enkelt information om vem du är men hittar ingen? 


Vart kommer trafiken ifrån?

För att en hemsida ska lyckas med sina mål så måste man ha en förståelse för hur en besökare hittar till dig. Då menar jag inte att du behöver en karta hem till dig på din hemsida utan det du är intresserad av är att se om besökaren kommer via en sökmotor, har skrivit webbadressen direkt i webbläsaren eller om de kommer via en specifik länk som finns på en annan hemsida. T.ex. en kampanj eller annat. För att få veta det finns en funktion inom Google Analytics som heter "Trafikkällor". 

Den absolut viktigaste delen i mina ögon vad det gäller trafikkällor är "sökord". Här kan du se vilka sökord/sökfraser dina besökare använde för att hitta till dig. Med hjälp av denna funktion kan du optimera innehållet på en hemsida och se om det faktiskt ger resultat. Nu ska man inte, om man är seriös, sökmotoroptimera i blindo utan man bör använda sig av något verktyg för att helt enkelt kunna mäta saker som täthet på sökord o.s.v. på hemsidan men det är en annan historia. Funktionen "sökord" ger dig iaf en väldigt bra inblick i huruvida ditt arbete har gett resultat och det är det som det handlar om. 

För att din hemsida ska lyckas så måste du få in trafik och dina besökare måste hitta till dig. Google Analytics är bara ett av många verktyg som är viktiga när man arbetar med sökmotoroptimering men som jag skrev tidigare, det är antagligen det viktigaste då det ger dig en bild av hur besökaren faktiskt använder din hemsida.

Behöver ni eller ert företag hjälp med Webbdesign eller Sökmotoroptimering, hör av dig till mig endera via mail eller via telefon, 073-509 04 39, så hjälper jag er att börja tjäna pengar på er närvaro på internet.


Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar

Lämna kommentar

Gäst
Gäst söndag, 16 december 2018

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss