Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

"Content is king"

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den onsdag, 20 juli 2011 i Webbutveckling

Jag funderade ett tag på vad jag skulle kalla detta blogginlägg. Problemet som sådant är att många undrar varför de aldrig får några besökare till sina hemsidor trots att de lagt ner många tusentals kr på sin hemsida. Den naturliga frågan jag brukar ställa är hur mycket tid och pengar har ni lagt ner på innehållet och ni kan säkert gissa svaret. Knappt någonting. 


Läs vidare så ska vi se om jag inte kan hjälpa dig lite på traven och se till att din hemsida får lite mer besökare. ;)

Vaffö gör de på detta viset?

Många av mina kunder har en tendens att ringa och säga "tja, ska ha en hemsida... Vill att den ska se ut si och så och vi ska sälja prylar.". "Trevligt" säger jag och börjar fråga ut dem vad de egentligen är ute efter. När jag har fått lite kött på benen och börjar förstå vad de egentligen är ute efter så brukar jag fråga om de har färdiga texter eller om de anlitat någon att skriva dem. Allt som oftast har de knappt några texter och de tänker skriva dem själva. Det är helt ok om de är journalister, copywriters eller otroligt språkbegåvade men hur många är egentligen det? Inte så många.


Många missar att "Content is king". Utan bra material som är bra skrivet och sökmotoroptimerat så kan de lika gärna lägga ner tanken på att skaffa en hemsida. Det är att ge pärlor till svin. Jag gillar att få betalt, men jag gillar ännu mer när en kund blir nöjd och får ut något av sin investering och det får de inte om det skrivna materialet inte är bra. 


Allt är en säljprocess, det ska bara inte verka som det

Problemet som brukar dyka upp när jag läser mina kunders texter är att texterna i sig verkar tagna ur någon gammal produktkatalog från 80-talet då det var inne att skriva om vilka fantastiska egenskaper deras produkt har och varför man ska välja just dem för att de är så förträffliga. Tyvärr är inte det riktigt vad folk är ute efter när de letar efter t,ex, en advokat eller liknande. De vill ha någon som löser just deras problem. Oftast så blir man inte speciellt imponerad om folk som skryter över sin egen förträfflighet och samma sak är det på internet. 


Idag handlar det om att förstå kundens behov och leverera lösningar på deras problem. Att sitta och prata om sin egen förträfflighet och varför just den och den egenskapen på den produkten är bättre än alla andra är minst sagt förlegat.


De 6 nivåerna

Man brukar inom marknadsföring prata om de 6 nivåerna i kännedom. Det som det hela egentligen handlar om för vem materialet ska vara skrivet.


Nivå 0 är de som varken har ett behov eller intresse av din produkt. De har helt enkelt 0 koll och är inte intresserade av att veta så mycket mer. Det är den grupp som är svårast att rikta marknadsmaterial eller webbtext mot. Till att börja med så skulle de aldrig ens komma på idén att faktiskt leta reda på din sida så sättet att nå dessa människor är genom tryckmedia, radio och tv. 



Nivå 1 är de som har ett problem/behov men vet inte hur man ska lösa det. Här brukar en hel del ha sin kundgrupp och denna grupp måste man informera om att det finns lösningar på just deras unika problem. 


Nivå 2 är de människor som har ett problem/behov och vet att det finns alternativ till lösningar men de känner inte till just din lösning. De flesta av mina kunder börjar i denna grupp. De förstår att det finns olika alternativ och ofta en viss förståelse för hur man löser problemet. Texterna som ska riktas åt denna grupp bör gå lite djupare i vad man faktiskt kan göra för just dem som kunder. 


Nivå 3 är de som har ett problem/behov, förstår att det finns en lösning men förstår inte fördelarna med den.Här gäller det att vara smart och inte börja skryta om sin egen förträfflighet utan även här ska man vara saklig. Här handlar det om att svara på frågor som t.ex. varför en viss sak oger ett visst resultat o.s.v.


Nivå 4 är de som förstår fördelarna med en lösning men de är inte övertygade. I mitt fall så är det egentligen inte hemsidor som är det jag skapar åt mina kunder. Jag skapar upplevelser och ett medel för att helt enkelt dra in pengar via internet. Det är ett slutresultat jag säljer. Lösningen är dock att skapa en hemsida och göra den så bra som det absolut går, men det är bara medlet, inte vinsten. Det man behöver göra är att ge kunden en vision av vad de får ut av att anlita just dig eller köpa dina produkter. 


Nivå 5 är helt enkelt de som är övertygade och reda att köpa dina tjänster eller din produkt. 



Vart vill jag då komma med allt detta?

Nu tycker du säkerligen att det var en massa goja och varför har jag tagit upp allt detta. Låter helt galet med en massa nivåer. Det är nu det fina kommer. Har du förståelse för vart på denna skala dina besökare till en hemsida är på så kan du helt enkelt se till att guida dem i rätt riktning, mot ett resultat som t.ex. att köpa en vara eller att anlita ditt företag.


Allt handlar om det material du skriver och vem det riktar sig mot. Många hemsidor är uppbyggda enligt modellen:


  • Första sidann välkomnar kunden och är så generisk som möjligt. Stick inte ut.
  • En produkt sida som går igenom alla fantastiska funktioner med just den produkten. 
  • En om oss sida som går igenom en massa tråkig information om när företager startades o.s.v.
  • En kontakt sida där man hoppas folk skriver i ett formulär eller ringer upp.


Som du förstår så är det dels svårt att sticka ut samtidigt som man faktiskt gör sig en ordentlig otjänst genom att bygga en hemsida på detta vis då möjligheten till att folk hittar till sidan och faktiskt gillar det de läser är väldigt liten. Framför allt så blir mängden textmaterial alldeles för litet.


Nu är jag lika stor skurk vad det gäller detta som alla andra men allt handlar om att lära sig av sina misstag. Allt behöver inte hända på en gång utan man måste börja någonstans.



Hur gör man då rätt?

Till att börja med måste man förstå hur folk faktiskt hittar till ens sida, vad de har för behov och om de ens är rätt publik för budskapet.


Som jag sa "content is king" och bästa sättet att se till att det som folk söker efter faktiskt finns på din hemsida är att helt enkelt skriva det materialet. Jag tänker inte gå igenom hur man sökmotoroptimerar text då det är 10 blogginlägg bara det men det som är viktigt är att det som du vet folk söker på, se till att använda det i texten på ett bra sätt.


Som du förstår vid det här laget så söker inte alla på samma sak. Detta betyder att du måste skapa flera sidor. Inte nog med att du måste skapa flera sidor beroende på vad de söker på, du måste identifiera vad själva sökningen egentligen innebär och vilken "nivå" besökaren har nått. Det hela handlar om att ta dem från en lägre nivå till sista nivån utan att missa ett steg på vägen. För att en som har koll på marknaden, vet vad han vill ha ska välja just din tjänst så måste texten helt enkelt vara skriven för personen med de behoven. När han sedan har läst den texten och han/hon finner den intressant så är det dags att lotsa dem vidare till nästa steg då du får dem att förstå fördelarna av att välja just din lösning. När de sedan förstått det och känner sig övertygade, då är det dags att be om pengarna eller få dem att kontakta dig.


Samma sak i mitt fall om någon besöker min hemsida. De är ute efter en hemsida till sitt företag som ligger i Stockholm. De vet inte vilka lösningar det finns på deras problem och de vet inte vem jag är. Den sidan som de ramlar in på, kallad "landningssida" ska vara skriven för just denna besökare. Antagligen har de sökt på "hemsida stockholm" eller "webbdesigner stockholm"liknande och det är mitt jobb att visa dem en lösning och utbilda dem i varför den lösningen är bäst för just deras behov för att sedan ta det steget längre efter samma modell som ovan.


Inom försäljning finns det många tekniker för detta och som jag sa tidigare, skriv inte texterna själva om ni inte vet vad ni håller på med. Lägg hellre ner lite tid på att skriva grundtexter och lämna dem vidare till en copywriter/språkgranskare som kan hjälpa er att få till texterna så att de vänder sig till just rätt besökare och guidar dem vidare just till det slutresultat som du vill uppnå.


Jag lovar dig att den tid och de pengar du lägger ned på textmaterialet och sökmotoroptimeringen kommer du få tillbaka mångdubbelt om du ser till att göra rätt. Kunderna finns där ute och de söker efter lösningar på sina problem. Det är ditt jobb att göra dem uppmärksamma på att det faktiskt finns lösningar på deras problem och få dem att förstå att just din lösning är den rätta.



Gå gärna in och titta på vilka lösningar jag erbjuder eller kontakta mig om du vill veta mer om mina lösningar eller bara ta en fika och snacka trender på internet. ;)



Kommentarer är inaktiverat av admin.

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss