Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

Hur säkerställer man att man tjänar pengar på sin hemsida?

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den lördag, 27 augusti 2011 i Webbdesign

Det går inte att vara 100% säker att du får igen din investering som du lägger på en ny hemsida men det finns många sätt att ge den absolut bästa förutsättningarna för det. Läs vidare så kommer lite tips.

Många investerar sitt företags surt förvärvade pengar på en hemsida och sitter sedan och väntar på att den ska ge resultat på försäljningen, inströmningen av kunder o.s.v. Tyvärr räcker det inte med en ny fräck design som webbdesignen dreglar över och känner sig stolt över.

Innan jag som webbdesigner i huvudtaget gör första strecket på en ny design måste jag veta vem vänder sig sidan till. Vilken målgrupp har den och vad förväntas sidan uppnå. Ska den sälja något eller handlar det om en ren informations sida. Frågor som denna påverkar slutresultatet och är helt avgörande för om en hemsida ska lyckas eller inte. 

Ändå så kommer många kunder till mig med specifika krav på sina hemsidor utan att egentligen ha en aning om varför de ens vill ha den gjord på ett specifikt sätt. Oftast så innebär det att jag säger nej till arbetet då tiden som går åt till att övertyga kunden att de faktiskt har fel i vissa antaganden kan läggas på andra kunder som förstår webbdesignerns/utvecklarens roll. 

Hos Liquid Design köper man en upplevelse och ett resultat. Om man inte är intresserad av att få ut det mesta av sin investering då kan jag tyvärr inte hjälpa den kunden med gott samvete. 

Vad ska man då tänka på?

Som jag beskrev ovan så måste man ha en klar bild av vilka som hemsidan vänder sig till. Ska sidan sälja något eller handlar det om att få människor att registrera sig för t.ex. ett nyhetsbrev. Att sälja något via en hemsida är stor skillnad mot att t.ex. bygga något som är beroende av sociala medier för att dra besökare till t.ex. ett bildarkiv eller annat. 

Har man de tankarna med i planeringen när man sätter sig ner och skissar på sin kravspec som man skickar till webbdesignern så är det betydligt större chans att designern kan skapa en design och en hemsida med de funktioner som faktiskt ger just de kunderna det som de behöver för att välja att köpa en produkt, registrera sig eller vad det nu handlar om. 

En webbdesigners roll är inte bara att fokusera på det rent grafiska utan att lösa problem och skapa något som tilltalar en viss målgrupp. Alla webbdesigners/utvecklare är inte bra på det men det finns många som är väldigt duktiga på det. Det kostar ofta lite mer att få det hela korrekt gjort och en sida som tilltalar just rätt målgrupp men ser man till den kostnaden mot att lägga t.ex. 15000 kr ex.moms på något som inte skapar några intäkter i huvudtaget då blir det genast billigt.

Vad är då vi på Liquid Design bra på?

Liquid Design handlar om att ge kunden ett resultat. Dina kunder ska känna att de har kommit till en hemsida som fyller sitt syfte och som inger förtroende. Tillsammans med dig som kund tar vi fram en kravspec som tar hänsyn till just den målgrupp som du vänder dig till.

Har man en god grund att stå på och vet vad man vill uppnå så når man mycket längre än att ha en massa förutfattade meningar om vad man måste ha o.s.v. Bara för att vissa av konkurrenterna har diskussionsforum för att diskutera problem med sina produkter behöver inte det innebära att du måste ha det då det faktiskt snarare kan innebära negativ reklam än att vara något positivt beroende på vad man säljer.

När grunderna är satta och vi vet vem kunden är, vad för slags känsla man vill ge dem och vad hemsidan förväntas uppnå så kan man gå in i en produktionsfas där man tar fram design, funktioner o.s.v. för att till slut nå till en färdig hemsida som både är engagerande för kunderna och som ni stolt kan känna är ett bra ansikte utåt.

Slutsats

Allt detta kan sammanfattas med att tänk inte så mycket på den initiella kostnaden. Självklart är det viktigt att uppdraget passar er budget men se hellre till att vad får ni för pengarna. Det är bättre att lägga ner 30000 kr ex.moms. och få något som drar investeringskostnaderna ggr 10 än att investera 15000 kr ex.moms. och få en sida som knappt tjänar in sina egna kostnader. 


Gör ett grundligt förarbete så lovar jag att slutresultatet blir otroligt mycket bättre och ni kommer bli nöjda med både resultatet rent visuellt samt vad hemsidan faktiskt genererar i form av nya kunder, besökare, läsare eller vad nu er målgrupp är.

Gå gärna in och titta på vilka lösningar jag erbjuder eller kontakta mig om du vill veta mer om mina lösningar eller bara ta en fika och snacka trender på internet. ;)


//Anders @ Liquid Design

Kommentarer är inaktiverat av admin.

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss