Telefon: 073-509 04 39 Mail: anders@liquiddesign.se


Webbdesign, Sökmotorsoptimering & Joomla

Dags att skaffa hemsida för ditt företag? Då kan det vara värt att tänka till innan...

Upplagd av Anders Sällstedt
Anders Sällstedt
Efter många år som anställd är jag numera frilansare och jag stormtrivs. Att job
Användaren är offline
den torsdag, 26 maj 2011 i Webbutveckling

Så ni har äntligen bestämt er för att skaffa en ny hemsida eller uppdatera den gamla för ert företag. Det är nu det är dags att tänka till så att man får ut det mesta av den investering som ni nu kommer att göra. Här är en liten guide på några punkter det kan vara värt att tänka på innan man ens kontaktar en webbyrå eller frilansande webbdesigner och innan man lägger ut 20000 kr för en hemsida.

Ett problem som jag ofta råkar ut för när jag träffar nya kunder är att de inte har någon som helst plan med sin framtida hemsida. Ofta får jag mer eller mindre lägga orden i munnen på kunden för vad de vill uppnå med sin närvara på nätet och det är inte riktigt rätt sätt att behöva arbeta.

Punkt ett och det absolut viktigaste innan man i huvudtaget ringer en webbyrå är att man måste ha en uppfattning om vad man vill uppnå med företagets nya hemsida. Ska sidan fungera som en sk CV-hemsida med bara lite kort information och möjlighet till att kontakta företaget. Ska människor registrera sig till ett nyhetsbrev eller köpa en vara. Utan svar på denna frågeställning så är risken att man skjutit sig själv i foten redan innan investeringen är gjord väldigt stor. Man måste också veta vilken målgrupp sidan vänder sig till.

Har man ett mål med sin närvaro på nätet är det betydligt enklare att mäta resultatet och framför allt förenklar det för webbyrån som ska skapa sidan och se till att den passar rätt målgrupp och ger resultat. Det är också viktigt att under denna inledande fas se vad konkurrenterna gör. Hur ser deras sidor ut och vad är deras inriktning är frågor man bör ställa sig.

Tiden är förbi då det bara räcker att ha en häftig hemsida

Idag räcker det inte längre att bara ha en häftig hemsida. Designtrenden är tydlig att man vill skala bort så mycket som möjligt och göra sidor som är lätta att överblicka och utan en massa "brus". Brus är vad man kallar sådant som tar bort fokus från sidans egentliga mål. T.ex. att sälja en viss vara eller informera om aktietrender.

Har man en uppfattning om vilken målgruppen är och syftet med hemsidan är det dags att börja tänka på innehållet. Vad kan kunden tänkas vilja veta? Hur ska texterna vara uppbyggda? Ska sidan vara fokuserad på en produkt eller en hel produktportfölj?

Man bör också börja fundera på sökmotorsoptimeringen och vilka nyckelord man ser som extra viktiga.

Man behöver absolut inte ha hela sidan klar i huvudet under detta steg men man ska iaf ha en uppfattning om hur upplägget ska vara. Ju mer information man kan ge utvecklaren när det är dags att prata med en webbyrå destå snabbare går produktionen och chansen att man kan hålla ner kostnaderna är stora.

Det kostar att ligga på topp

När man har koll på vilken målgrupp sidan är inriktad för. Man vet vad man vill uppnå och har upplägget någorlunda klart för sig så är det dags att börja tänka på budgeten. Detta står helt i relation till vad man vill uppnå. Lägger man 5000 kr ex.moms på en hemsida så är chansen att design, målgrupp, sökmotorsoptimering, textgranskning o.s.v. blir av samma kvalité som om du lägger 20000 kr ex.moms och uppåt lika med noll. Så är ditt mål att rankas högt i sökningarna hos Google för din produkt/tjänst och att få en lätthanterad hemsida som du kan uppdatera själv med allt vad det innebär så kostar det pengar. Det finns många billiga lösningar, till och med de som är gratis men man måste hela tiden ställa sig frågan vad man får ut av det hela i slutändan. Är det värt att bara lägga 5000 kr på en hemsida som inte uppfyller era mål på något sätt och som ni själva kanske knappt tycker om eller ska man lägga 20000 kr och få en sida som riktar sig till rätt målgrupp och genererar vinst. En bra hemsida för ett företag kostar ca 20000 kr ex.moms. Det går att få något billigare och det kan kosta betydligt mer men runt 20000 går en slags magisk gräns.

Många är beredda att lägga ner många tusentals kronor på marknadsföring i tidningar och annat men tycker det är dyrt när de inser att det kostar att ha en bra hemsida med allt vad det innebär. Sidan för 20000 kan vara ett riktigt bra klipp ekonomiskt medans den för 5000 kan vara att slänga pengarna i sjön. Ställ priset i relation till vad ni faktiskt förväntas få ut av hemsidan så blir budgetbeslutet mycket enklare och ni slipper huvudvärken när ni först har investerat 5000 kr och sedan måste göra om allt för ytterligare 20000. ;)

Hoppas dessa tankar har gjort det lite lättare för dig och ditt företag när ni ska investera i en ny hemsida. Liquid Design hjälper er gärna med att ta fram en ny hemsida, uppdatera den gamla och/eller sökmotorsoptimera den. Kontakta mig för en kostnadsfri konsultation.

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar

Lämna kommentar

Gäst
Gäst söndag, 16 december 2018

Webbdesign

Jag erbjuder kompletta hemsidor från första textraden till färdig hemsida med vacker webbdesign, utbildning, statistik och support.

Enkelhet och Service är de två ledord jag arbetar efter. Det ska vara lätt att arbeta med mig och du ska känna att du får all service och support som du någonsin kan önskar.

Vill du se ett urval av de hemsidor vi har skapat, klicka här.

Kontakta oss